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Intimidad, dolor y belleza: Nan Goldin

Nan Goding un mes después de ser golpeada por su pareja, 1984. © Nan Goldin.

Seguramente ya hemos visto esta fotografía, considerada una de las más icónicas en el mundo del retrato fotográfico. Se trata nada menos que de un autorretrato de Nan Goldin, la fotógrafa que se retrató a sí misma tras haber sido golpeada por su pareja, para recordarse las razones por las cuales no debía volver con él. Nan Goldin, reconocida como una de las fotógrafas más influyentes de la escena contemporánea, ha dejado una huella importante en el mundo del arte y la fotografía gracias a su crudo y honesto enfoque sobre las emociones humanas. Nacida en 1953 en Washington D.C., Goldin se trasladó a Nueva York en la década de los 70, donde, inmersa en un ambiente contracultural, desarrolló su icónico estilo documental.

We have surely seen this photograph, considered one of the most iconic in the world of portrait photography. It is none other than a self-portrait by Nan Goldin, the photographer who captured herself after being beaten by her partner, as a reminder of the reasons she should never go back to him. Nan Goldin, recognized as one of the most influential photographers in the contemporary scene, has left a significant mark on the world of art and photography, thanks to her raw and honest approach to human emotions. Born in 1953 in Washington D.C., Goldin moved to New York in the 1970s, where, immersed in a countercultural environment, she developed her iconic documentary style.

Jimmy Paulette and Tabboo! undressing, NYC. 1991. © Nan Goldin.

Two young skinheads on Kings Road, London1978, printed 2019 © Nan Goldin.

“You never did anything wrong,” 2024 (still)Single-channel video, color, sound, 17 min. Edition of 5 © Nan Goldin. Courtesy the artist and Gagosian.

Creció entre varias familias adoptivas de distintas ciudades de Nueva Inglaterra después de que su hermana se suicidara. Ingresó a una escuela experimental de Boston, la Satya Community School, y desde los 15 años comenzó su contacto con la fotografía. En 1978 se graduó en la Escuela del Museo de Bellas Artes de Boston, donde también estudiaron artistas como Philip-Lorca di Corcia y David Armstrong, a quien había conocido en Satya y que se convertiría en uno de los grandes amigos de Goldin. A partir de ese momento, comienza una intensa carrera capturando imágenes, en la que su obra más conocida, The Ballad of Sexual Dependency (1986), es un diario visual que documenta momentos íntimos de la vida de sus amigos, amantes y de la comunidad underground de la ciudad, revelando la intensidad de las relaciones humanas.

She grew up among several foster families in different cities of New England after her sister committed suicide. She enrolled in an experimental school in Boston, the Satya Community School, and began her connection with photography at the age of 15. In 1978, she graduated from the School of the Museum of Fine Arts in Boston, where artists such as Philip-Lorca di Corcia and David Armstrong, whom she had met at Satya and who would become one of Goldin’s closest friends, also studied. From that point on, her career in photography took off, with her most well-known work, The Ballad of Sexual Dependency (1986), a visual diary that captures intimate moments from the lives of her friends, lovers, and the city’s underground community, revealing the intensity of human relationships.

Holy sheep, Rathmullen, Ireland, 2002. Archival pigment print. 40 x 60 inches (101.6 x 152.4 cm) Edition of 3 + 2 AP © Nan Goldin. Courtesy the artist and Gagosian.

Crazy/scary #1, 2024 (detail) Archival pigment print. 33 x 85 3/8 inches (83.8 x 216.7 cm) Edition of 3 + 2 AP © Nan Goldin. Courtesy the artist and Gagosian.

Lilacs between Jesus’s legs, Aubazine church, France, 2005. Archival pigment print 40 x 60 inches (101.6 x 152.4 cm). Edition of 3 + 1 AP © Nan Goldin. Courtesy the artist and Gagosian.

Su trabajo rompe con las convenciones tradicionales de la fotografía artística. En lugar de encuadres perfectos o imágenes estilizadas, sus fotos son crudas y alteradas, llenas de emociones palpables que exploran la identidad, el género, la sexualidad y las adicciones. Sus imágenes son testimonio de la realidad que vivió y observó: la crisis del SIDA, la vida en la marginalidad, la violencia doméstica, el abuso de drogas y el dolor. Estos son temas que retrata con una cercanía desgarradora, lo que nos lleva a entender el trabajo de Goldin como un devenir de la “imagen desnuda”, donde la imagen actúa como testigo (Rancière), o bien como “la evidencia de esto-ha-sido” (Barthes). Así, su cámara se convierte en una extensión de su vida, reflejando no solo las experiencias de los sujetos, sino también las suyas propias.

Her work breaks with the traditional conventions of artistic photography. Instead of perfect compositions or stylized images, her photos are raw and altered, filled with palpable emotions that explore identity, gender, sexuality, and addictions. Her images bear witness to the reality she lived and observed: the AIDS crisis, life on the margins, domestic violence, drug abuse, and pain. These are themes she portrays with a heartbreaking intimacy, leading us to understand Goldin’s work as a progression towards the “naked image,” where the image acts as a witness (Rancière), or as “the evidence of the this-has-been” (Barthes). Thus, her camera becomes an extension of her life, reflecting not only the experiences of her subjects but also her own.

Two graces, 2010. Archival pigment print 60 x 40 inches (152.4 x 101.6 cm) Edition of 3 + 1 AP © Nan Goldin, Courtesy the artist and Gagosian.

The Ballad of Sexual Dependency no es simplemente un álbum de fotos, sino un canto a la vulnerabilidad humana. La serie fotográfica no sigue un hilo narrativo tradicional, sino que se despliega como una colección de recuerdos, de encuentros efímeros y emociones profundas. Cada imagen parece una confesión, cargada de una sinceridad y apertura poco comunes en el arte. Goldin no busca embellecer ni dramatizar, sino mostrar la verdad detrás de las apariencias, con toda su complejidad y contradicción.

The Ballad of Sexual Dependency is not merely a photo album, but rather a hymn to human vulnerability. The photographic series does not follow a traditional narrative thread; instead, it unfolds like a collection of memories, of fleeting encounters and deep emotions. Each image feels like a confession, filled with a sincerity and openness rarely seen in art. Goldin does not aim to beautify or dramatize, but to reveal the truth behind appearances, with all its complexity and contradiction.

Nan Goldin: The Ballad of Sexual Dependency, MoMA. Photograph by John Wronn.

Nan Goldin: The Ballad of Sexual Dependency, MoMA. Photograph by John Wronn.

Nan Goldin: The Ballad of Sexual Dependency, MoMA. Photograph by John Wronn.

A lo largo de su carrera, Nan Goldin ha mantenido un enfoque de testigo participativo, documentando la vida con la misma intensidad con la que la vive. Sus trabajos posteriores también abordan temáticas sociales, como la lucha contra la industria farmacéutica responsable de la epidemia de opioides en Estados Unidos, una causa personal que ella misma ha enfrentado. Esta nueva faceta activista demuestra su capacidad para evolucionar sin abandonar la mirada personal y directa que la caracteriza.

Throughout her career, Nan Goldin has maintained a participatory witness approach, documenting life with the same intensity with which she experiences it. Her later works also address social issues, such as the fight against the pharmaceutical industry responsible for the opioid epidemic in the United States, a personal cause she has faced herself. This new activist facet demonstrates her ability to evolve without abandoning the personal and direct perspective that defines her.

The paw, eclipse, 2024 (detail) Archival pigment print. 48 7/8 x 94 3/4 inches (124 x 240.5 cm). Edition of 3 + 2 AP © Nan Goldin. Courtesy the artist and Gagosian.

Psyche revived by the kiss of love, Canova, 2024 (detail) Archival pigment print 25 1/2 x 95 3/4 inches (64.8 x 243 cm) Edition of 3 + 2 AP © Nan Goldin. Courtesy the artist and Gagosian.

You never did anything wrong, 2024, installation view. Artwork © Nan Goldin Photo: Maris Hutchinson. Courtesy Gagosian.

You never did anything wrong, 2024, installation view. Artwork © Nan Goldin Photo: Maris Hutchinson. Courtesy Gagosian.

El legado de Goldin reside en su habilidad para confrontar a su audiencia con la verdad sin filtros de la experiencia humana. Sus fotografías, más allá de ser documentos visuales, son una invitación a reflexionar sobre las realidades que muchas veces preferimos no ver. Su obra continúa siendo una voz poderosa en el arte contemporáneo, un recordatorio de que lo personal, lo vulnerable y lo imperfecto también tienen un lugar en el canon artístico.

Goldin’s legacy lies in her ability to confront her audience with the unfiltered truth of the human experience. Her photographs, beyond being visual documents, are an invitation to reflect on the realities we often prefer not to see. Her work remains a powerful voice in contemporary art, a reminder that the personal, the vulnerable, and the imperfect also have a place in the artistic canon.

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